Művészeti munkaközösség
A Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium művészeti képzésében a művészeti munkaközösség ereje az innovatív, kreatív, produktív gondolkodás. Célunk az alkotói folyamat élményén keresztül a korszerű szakirányú ismeretek biztosítása a tervezési, kivitelezési munkában. A Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium művésztanárai vallják, hogy megfelelő szakmai alapokra építve a tehetséggondozásnak komplexnek és személyesnek kell lennie. A következetesen és objektíven értékelhető feladatok mellett a nyitott, konstruáló és tervező feladatok egyensúlyára épül a fejlesztés. A művészetoktatás a tudásátadási formák speciális fajtája, amelyben döntő szerepet kapnak a tanulás gyakorlatorientált formái, a folyamatos értékelés és visszacsatolás, a sajátos mester-tanítvány viszony.
A diákok alapműveltségének kialakításával együtt a szakmaiság megalapozása és az egyén fejlesztése a cél. A művészeti szakon egy-egy szakmai csoportban különböző alkotói típusú, vizuális érzékenységű és elkötelezettségű diákok dolgoznak együtt. Az elméletigényes művészeti képzésben a kifejezés, az ábrázolás módszereinek gyakorlata a diákok részéről belső motivációt és önfejlesztést igényel. A szaktárgyi munkában a tanulást támogató alkotói légkör biztosításával, a differenciálást segítő módszerek alkalmazásával diákjaink döntően kiváló eredményű szakmai vizsgával zárják a képzést.
A párhuzamos művészeti oktatásban a 12. évfolyamig a közismereti és a szakmai tárgyakat párhuzamosan tanulják. A szakmai érettségire való felkészülés során tapasztalatokat szereznek, mely segít a helyes önértékelésben és a továbbtanulás döntésében.
A szakképző évfolyam elvégzésével és a sikeres OKJ-vizsgával megszerezhető szakképesítéssel válnak grafikus, kerámiaműves és textilműves asszisztenssé. A megszerzett tudást, a képző- és iparművészeti ismereteket a szolgáltatói szektorban szakmaként is tudják alkalmazni. A megalapozott szakirányú ismeret, a képi-plasztikai ábrázolásokban való jártasság az átfogó művészi és művészettörténeti ismeretekkel együtt a művészetközvetítés, a kreatív ipar és a kommunikáció területén tud széles körben hasznosulni. A szakgimnáziumi képzés lehetőséget ad a művészeti felsőoktatásban való továbbtanulásra, professzionális alkotói gondolkodásmódra és életpályára való felkészülésre.
A tanári közösség a pályaorientációt a képzés tejes időszakában feladatának tartja. A későbbi munkavégzéshez hasonló feladatokban készségeik, képességeik megismerésével szerezhetnek ismereteket, így megalapozott döntést hozhatnak életútjuk alakítására.
A tanórai munkán kívül versenyekre, kiállítások produktív részvételére ösztönzünk tanítványainkat. A kiállításokkal, a művészeti egyetemek szakmai bemutatóinak látogatásával és az aktuális non-formális múzeumpedagógiai foglalkozásokon való részvétellel biztosítunk lehetőséget a művészi területek széles körű megismerésére.
A művészetet szerető, tárlatlátogató közönség számára ismert az intézmény kiállítási programja, ahol a hagyományos Tópartis Tárlat mellett a tanár-diák közös alkotói bemutatkozások és az egykori tanítványaink alkotásaiból rendezett tárlatok igazolják Pinke Miklós, a művészeti tagozat alapítójának szavait:
"a művészet egyidős az emberiséggel. Amíg ember lesz a Földön, mindig akadnak olyanok, akik finomabb anyagból vannak, érzékenyebben reagálnak a világra, s mint a földrengésjelző szeizmográf- kifejezik az ember válaszait a változásokra.”
A munkaközösségben a közismereti és szakgimnáziumi szakok tárgyait szakirányú egyetemi végzettségű művésztanárok oktatják. A művésztanárok elhivatott értékteremtő munkáját képző- és iparművészeti tevékenységük, alkotásaik és pedagógiai képességeik hitelesítik. Életútjuk, alkotói tapasztalataik a művészeti oktatás folyamatában szintetizálódnak.
Művészettörténet: Pető Zsuzsa Alíz,
Rajz-festés –mintázás: Csala Sándor, Végvári Beatrix.
Grafika szakmai tantárgyak: Csala Sándor, Pető Zsuzsa Alíz, Végvári Beatrix.
Kerámia szakmai tantárgyak: N. Csehi Edit,
Textil szakmai tantárgyak: Csókás Emese, Márton Ágnes Alíz
Munkaközösség vezető: Végvári Beatrix