Művészeti munkaközösség

A Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium művészeti képzésében a művészeti munkaközösség ereje az innovatív, kreatív, produktív gondolkodás. Célunk az alkotói folyamat élményén keresztül a korszerű szakirányú ismeretek biztosítása a tervezési, kivitelezési munkában.

A művészeti képzésben tanuló diákjaink a szakmai órákon nap mint nap megélik Auguste Renoir szavait: “A művészet segít felfedezni önmagunkat és a világot.”

A Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium művésztanárai vallják, hogy megfelelő szakmai alapokra építve a tehetséggondozásnak komplexnek és személyesnek kell lennie. A következetesen és objektíven értékelhető feladatok mellett a nyitott, konstruáló és tervező feladatok egyensúlyára épül a fejlesztés. A művészetoktatás a tudásátadási formák speciális fajtája, amelyben döntő szerepet kapnak a tanulás gyakorlatorientált formái, a folyamatos értékelés és visszacsatolás, a sajátos mester-tanítvány viszony.

A diákok alapműveltségének kialakításával együtt a szakmaiság megalapozása és az egyén fejlesztése a cél. A művészeti szakon egy-egy szakmai csoportban különböző alkotói típusú, vizuális érzékenységű és elkötelezettségű diákok dolgoznak együtt. Az elméletigényes művészeti képzésben a kifejezés, az ábrázolás módszereinek gyakorlata a diákok részéről belső motivációt és önfejlesztést igényel. A szaktárgyi munkában a tanulást támogató alkotói légkör biztosításával, a differenciálást segítő módszerek alkalmazásával diákjaink döntően kiváló eredményű szakmai képesítő vizsgával zárják a képzést a 13. évfolyamon. A sikeres vizsgával Képző- és iparművészeti munkatárs: művészeti grafikus, kerámiaműves és textilműves szakirányban szakképesítést szereznek.

A Tópartiban megszerzett tudást, a képző- és iparművészeti ismereteket a szolgáltatói szektorban szakmaként is tudják alkalmazni. A megalapozott szakirányú ismeret, a képi-plasztikai ábrázolásokban való jártasság az átfogó művészi és művészettörténeti ismeretekkel együtt a művészetközvetítés, a kreatív ipar és a kommunikáció területén tud széles körben hasznosulni. A szakgimnáziumi képzés lehetőséget ad a művészeti felsőoktatásban való továbbtanulásra, professzionális alkotói gondolkodásmódra és életpályára való felkészülésre.

A tanári közösség a pályaorientációt a képzés tejes időszakában feladatának tartja. A diákok a későbbi munkavégzéshez hasonló feladatokban készségeik, képességeik megismerésével szerezhetnek ismereteket, így megalapozott döntést hozhatnak életútjuk alakítására.

A tanórai munkán kívüli versenyeken, kiállításokon való produktív részvételre ösztönzünk tanítványainkat. A kiállításokkal, a művészeti egyetemek szakmai bemutatóinak látogatásával és az aktuális non-formális múzeumpedagógiai foglalkozásokon való részvétellel biztosítunk lehetőséget a művészi területek széles körű megismerésére.

A művészetet szerető, tárlatlátogató közönség számára ismert az intézmény kiállítási programja. A hagyományos Tópartis Tárlat mellett a tanár-diák közös alkotói bemutatkozások és az egykori tanítványaink alkotásaiból rendezett tárlatok igazolják mindezt.

Az együttműködő, kreatív, nyitott munkaközösségi csapatban az elméleti és szakmai tárgyait szakirányú egyetemi végzettségű művésztanárok oktatják. A művésztanárok elhivatott, értékteremtő munkáját képző- és iparművészeti tevékenységük, alkotásaik és pedagógiai képességeik hitelesítik. Életútjuk, alkotói tapasztalataik a művészeti oktatás folyamatában szintetizálódnak.

 

Művészettörténet: Cservenka Edit, Farkas Lucián, Kácser László

Rajz-festés –mintázás: Csala Sándor, Cservenka Edit, Farkas Lucián, Kácser László

Grafika szakmai tantárgyak: Csala Sándor, Pető Zsuzsa Alíz, Végvári Beatrix

Kerámia szakmai tantárgyak: Bráda Enikő, N. Csehi Edit, Szendefi Petra

Textil szakmai tantárgyak: Csókás Emese, Márton Ágnes Alíz

Munkaközösség-vezető: Végvári Beatrix